Paascupcakes

Ik heb veel hobby’s en één daarvan is bakken. Ik houd van bakken. Dit is voor het eerst dat ik een recept op mijn blog zet en ik hoop dat jullie het leuk (en lekker) vinden!

Speciaal voor Pasen heb ik cupcakes gemaakt. Ik vind het altijd leuk om iets te doen met de feestdagen en aangezien de winkels nu volop gevuld zijn met lekkere paasdingen vond ik het tijd worden voor een paascupcake.

Ingrediënten (12 cupcakes):

Chocoladecupcakes (dit recept is gebaseerd op een recept van Rudolph van Veen)

150 gram bloem
50 gram cacaopoeder
1 el bakpoeder
220 gram suiker
mespunt zout
1 ei
180 ml melk
60 ml zonnebloemolie
1 el vanille extract
12 chocolade eitjes

Botercrème + topping

250 gram roomboter op kamertemperatuur
poedersuiker naar eigen behoefte
Vanille naar eigen behoefte
groene kleurstof
Eitjes, haasjes of andere leuke paasdecoratie

Hoe maak je het?

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Zeef de bloem, het cacaopoeder en de bakpoeder en voeg er de suiker aan toe. Mix dit door elkaar.
  3. In een andere kom meng het ei, de melk, olie en het vanille extract door elkaar.
  4. Doe beide mengsels in 1 kom en mix het tot een glad beslag.
  5. Doe het beslag in de cupcakevormen. Vul ze tot ongeveer 3/4.
  6. Bak de cupcakes in ongeveer 25 minuten gaar.
  7. Laat de cakejes goed afkoelen. In het kader van Pasen en het eieren zoeken, heb ik chocolade eitjes verstopt in de cakejes. Dit heb ik gedaan door in het midden de cupcakes een beetje uit te hollen en daar een ei in te doen.
  8. Voor de botercrème: zorg ervoor dat de boter goed zacht is voordat je de crème gaat maken!
  9. Doe kleine blokjes boter in de kom en mix ze glad.
  10. Voeg poedersuiker toe naar eigen smaak. Sommige mensen gaan voor gelijke delen boter en suiker, maar dit vind ik zelf net iets te zoet. Hierbij is het motto proeven, totdat de smaak je bevalt!
  11. Doe een scheutje vanille extract door de crème.
  12. Voeg nu de kleurstof toe. Maak het zo groen als je zelf wilt ;).
  13. Laat de boel nu even goed mixen. Ik laat mijn mixer zeker wel een minuut of 10 op hoge stand draaien om de botercrème zo luchtig mogelijk te krijgen.
  14. Als je crème klaar is, is het tijd om de cakejes op te maken.
  15. Smeer wat crème op de cake en probeer er met een vorkje een grasveldje van te maken.
  16. Vervolgens plaats je de paasdecoraties op het ‘gras’ en kun je lekker gaan genieten van je cupcake!

 

 

Een gedachte over “Paascupcakes

Plaats een reactie